Goed voor jezelf zorgen, ik blijf oefenen
Goed voor jezelf zorgen, ik blijf oefenen…
Voor de oplettende lezer: het heeft even geduurd voordat ik weer tijd had voor een nieuwe blog.
Elke week stond hij als to-do op mijn lijstje en ook elke week bleef er te weinig tijd over om hem ook echt te maken. Herken je dat?
Net voor mijn vakantie heb ik op de Haagse Hogeschool een leuke opdracht binnengehaald. Ik geef op dit moment les in twee minoren. Ik ben hiermee 20 uur per week bezig. Daarnaast bied ik nog coachings-trajecten aan een aantal vrouwen en ben ik schoolmaatschappelijk werkster op een basisschool.
Dat alles bij elkaar levert op dit moment werk op voor minimaal vier dagen per week. Enerzijds ben ik hier echt heel erg blij mee. Anderzijds besef ik meteen dat dit ook heel veel planning vereist om het allemaal goed voor elkaar te krijgen en goed plannen is nou net mijn zwakke punt. ;-(
Ik ben namelijk doorgaans veel te positief in mijn planning (als ik al een planning gemaakt heb). Nou heb ik laatst een boek gelezen en het blijkt dat ik niet de enige ben. Er is onderzoek gedaan naar tijdsbeleving en de inschatting van mensen over de tijd die ze besteed hadden aan hun taken. Ook bij taken die mensen al eerder gedaan hadden bleek dat ze minder uren ervoor opschreven dan ze daadwerkelijk hadden besteed. Hmmm, dat herken ik.
Ik kom dus nu al een aantal weken structureel tijd tekort. Voor mij een reden om weer eens even heel strak naar mijn time-management te kijken.
Wat doe ik ‘niet goed”?
- Ik plan veel te krap, ik heb op een dag veel verschillende taken te doen en tussendoor probeer ik ook nog van alles te proppen. Gevolg, ik krijg niet alles van mijn lijst af en ik raak mijn gevoel van controle kwijt. Ik ervaar stress en daarvoor heb ik de neiging om nog drukker te worden.
- Mijn agenda is een chaos. Tussen de lestijden en afspraken door krabbel ik allemaal taken die ik nog moet doen. Wanneer ik dan in mijn agenda kijk, dan heb ik totaal geen overzicht meer en zakt de moed me in beetje in de schoenen.
- Mijn planning is niet gebaseerd op hoeveel tijd ik denk eraan te besteden en daar dan echt ruimschoots voor te plannen. Ik plan in taken, ik denk slecht na over hoe lang ik erover denk te doen. Gevolg is dat ik structureel te veel taken op mijn lijst heb staan die elke week weer meeverhuizen in mijn agenda.
- Ik neem geen time-out meer. Ik heb het gevoel dat ik de hele dag aan het rennen ben. Ik ben niet echt mindful, wordt hyper, tijdens de lunch ben ik nog aan het werken of staar ik weer naar die overvolle agenda en probeer wat te structureren. Ik kom dus niet tot rust en raak langzaam aan de controle kwijt.
- Ik plan niet naar prioriteit. Ik maak geen dagplanning, weekplanning en maandplanning. Ik bepaal niet wat ik als eerste op een dag zou moeten doen, hoeveel tijd ik daarvoor kwijt ben. Wat ik daarna ga doen etc. Ik heb geen overzicht over mijn volgende week etc.
Herken je bovenstaande situatie?
Nou dan zou ik zeggen, doe precies het tegenovergestelde van wat ik doe en je hebt een goede planning 😉
Ik ga zelf ook weer oefenen en kan nu wel lekker mijn nieuwsbrief van mijn to-do lijst afhalen.
Yes!
Heb een fijne dag!