Een zaak van zacht werken

hartvandenneappels

Zacht werken en daardoor uit je ratrace stappen:

In mijn zoektocht naar balans word ik graag geïnspireerd door anderen. Op dit moment ben ik erg enthousiast over een boek: Een zaak van zacht werken van Ellen de Lange-Ros.

Dit boek in een romanvorm vertelt het verhaal over drie drukke ondernemers die succesvol zijn maar daardoor altijd hard werken en altijd té druk zijn. Ze zitten eigenlijk allemaal gevangen in de ratrace van hun bestaan. Ze komen in contact met een man die “altijd alle tijd heeft, want hij werk zacht”. Dat laatste triggerde mij tot de aanschaf van dit boek.

Het verhaal leest makkelijk en aan het einde van elk hoofdstuk staan opdrachten om zelf te doen om uiteindelijk ook “zacht te werken”.

In 5 stappen leer je om altijd alle tijd te hebben; dat leek me een belofte om eens kritisch te onderzoeken 😉 Wat ik erg leuk vind zijn de opdrachten die je fors aan het denken zetten. Ellen de Lange-Ros dwingt je om je goed bewust te worden van een aantal zaken.

De eerste stap is tijd maken:

De tips die daar staan zijn “oude bekenden van mij”. Zaken die ik dagelijks aan anderen doorgeef maar die voor mij net zo goed nog steeds moeilijk zijn om in de praktijk te brengen.

Bijvoorbeeld:

  • Doe één ding per keer
  • Grote klussen opsplitsen in delen en daar één deel van afmaken voordat je iets anders doet
  • Alle aandacht geven aan “verstoringen”
  • Wees je bewust van wat je doet, doe alles met aandacht

Nieuw voor mij was de opdracht die daaruit voortvloeide:

Jouw afleiders uit het nu:

“Blijf in het nu en ga herkennen welke afleiders jij gebruikt om het nu te ontvluchten. Veel mensen hebben hun eigen maniertjes om het nu te ontvluchten. Ga je dagdromen of fantaseren? Of ben je iemand die steeds vlucht in druk zijn met kleine klusjes die altijd urgent voelen? Ben je continu bezig met plannen maken voor de toekomst? Pieker je eindeloos over wat je tegen iemand had moeten zeggen of anders had moeten doen? Vlucht je in schuldgevoel over wat je fout doet? Of maak je je regelmatig zorgen over dingen die mis kunnen gaan?” ( pag. 45 Een zaak van zacht werken, Ellen de Lange-Ros)

de opdracht:

  1. “Stel vast waar jouw aandacht naartoe gaat. Ben je geneigd om veel terug te blikken op het verleden, of ben je vaak afgeleid door de toekomst. Waar zit jij meestal in de tijd?
  2. Stel vast wat jouw afleiders zijn. Wat gebruik jij om het nu te ontvluchten?…..Neem gedurende een dag regelmatig waar: waar zit jij met je aandacht? Wat leidt jou af?
  3. Vind manieren om in het nu te blijven. Er zijn heel veel manieren om in het nu te komen. Wat bij jou helpt, hangt af van wie je bent. Test uit wat bij jou past en ga dat een paar malen per dag bewust doen…..” ( pagina 47, Een zaak van zacht werken)

Ik heb bovenstaande opdrachten voor mezelf gemaakt en ik vond het heel nuttig om op deze manier over mezelf na te denken. Het voelt alsof ik wat beter voorwerk heb gedaan voor het “echte werk”. Met aandacht leven. Het geeft me ook weer een nieuwe impuls om meer in het nu te zijn. Ik herken mijn afleiders sneller door ze zo bewust op te schrijven.

Ik heb bijvoorbeeld ontdekt dat mijn afleiders uit het nu zijn:

Ik doe veel dingetjes, klusjes. Ik heb de neiging als ik niet oppas om maar de hele dag door te gaan en dan druk te zijn met van alles. Ook op een vrije dag heb ik van nature de neiging om heel veel te doen zonder echt goede pauzes. Als ik me daar niet van bewust ben, dan ben ik na een werkdag of een vrije dag helemaal knock-out. Ik kan heel snel wegdromen. Ik merk dat ik vaak een scène uit een boek of uit een film herhaal in mijn hoofd. Daar was ik me totaal niet van bewust!

Mijn manieren om in het nu te blijven zijn:

  • Mediteren, loopmeditatie
  • De mindfullnes-bell op mijn pc. (Een klankschaal die elk kwartier afgaat. Maar na al die jaren hoor ik hem af en toe niet meer ;-))
  • Kerkklokken
  • Ringtones van mobieltjes, daar ergerde ik me altijd aan totdat ik bedacht dat ze een goede wake-up call zijn om weer even te ademen.
  • Op de fiets
  • Mijn eerste kopje koffie
  • Lunch bewust eten
  • Ontbijt maken
  • Mijn ademhaling.

Ik had bedacht om je voor de vakantie deze nieuwsbrief te sturen zodat je in de vakantie mogelijk een moment zou kunnen vinden om deze opdrachten ook voor jezelf te gaan maken. Die vakantie is weer voorbij, maar ik raad je heel erg aan om ergens deze week een moment te bezinnen met bovenstaande opdrachten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.