Innerlijke rust en nieuwe energie met loopmeditatie

`

Gisteren heb ik weer eens heel bewust kunnen ervaren hoe krachtig loopmeditatie kan zijn:

Mijn werkdag was tot ongeveer 14.00 uur helemaal gevuld. Ik was non-stop bezig met allerlei afspraken, stuk voor stuk allemaal leuk, maar wel veel. Ik had geen pauze genomen en voelde me om 14.00 uur erg moe. Het weer buiten was regenachtig, koud, ik was chagrijnig, ongesteld, moe en had nergens zin meer in. Ik zat te balen achter mijn pc, totdat ik me bedacht dat ik ook even naar het parkje vlakbij mijn huis kon fietsen om daar even een lunchwandeling te gaan maken.

Ik weet namelijk uit ervaring dat ik daar vaak wel van opknap. Dat lopen ging echter niet van harte, ik had daar ook totaal geen zin in, maar ik ben het gaan doen onder luid protest. (Herken je dat, dat je zo’n dreinend kind in jezelf kunt hebben, dat zuchtend en vol tegenzin dan maar schoorvoetend gaat luisteren……)

Nou daar liep ik dan, in de miezer, hardop zuchtend, nog steeds erg chagrijnig en nog steeds met een heel vol hoofd.

Ik ben eerst eens diep gaan in- en uitademen, daarna ben ik me gaan concentreren op mijn ademhaling en mijn voetstappen en na een kwartier kon ik genieten van al het mooie groen om me heen, mijn humeur verbeterde enorm en na afloop van mijn loopmeditatie had ik ook meer energie.

Ik blijf me verbazen hoeveel invloed zo’n eenvoudige oefening kan hebben.

Nou zeg ik wel eenvoudig, maar ik vind het na jaren, nog steeds reuze moeilijk om met aandacht een loopmeditatie te doen. Maar ook al lukt het maar half, nog steeds zal je merken dat je er heel veel profijt van kunt hebben.

Mijn tip gaat deze maand dus over loopmeditatie en hoe je dit kunt doen:

Stap 1:
Gun jezelf een parkje voor je loopmeditatie, zorg dat je in het groen kunt lopen, dat draagt erg bij aan de ontspanning. Wanneer je al wat meer ervaren bent kun je overal loopmeditatie toepassen, maar ik blijf bij voorkeur in het groen lopen.

Stap 2:
Loop zoals je normaal loopt. Begin daarna te vertragen. Je loopt dus langzamer dan je gewend bent.

Stap 3:
Terwijl je loopt, probeer je je voeten goed te voelen. Wikkel je voeten zorgvuldig af en probeer met je aandacht bij je voeten te blijven.

Stap 4:
Terwijl je rustig blijft doorlopen concentreer je je op je ademhaling, ontdek hoeveel stappen je kunt zetten bij elke inademing en bij elke uitademing. Als het goed is zal daar na korte tijd een patroon in zitten. Bijvoorbeeld: je inademing duurt 2 stappen en je uitademing duurt 3 stappen.

Stap 5:
Om je te blijven concentreren op je lopen en ademhaling, kan je gaan tellen of een zinnetje herhalen in je hoofd. Dus bijvoorbeeld: 1,2 ( bij de inademing), 1,2,3 ( bij de uitademing). Telkens als je gedachten afdwalen kom je weer rustig terug bij het tellen, je ademhaling en je voetstappen.

Je kunt ook in, in,( bij de inademing) uit,uit,uit ( bij de uitademing) herhalen.

Je kunt ook een zinnetje maken. Ik loop vaak met: in,in, ( bij de inademing), hier en nu ( bij de uitademing) Zo help ik me herinneren dat ik in het hier en nu loop en probeer ik te kijken naar de natuur en te genieten.

Ben benieuwd naar jouw ervaringen!
Heb een hele fijne loopmeditatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.