Meditatie in beweging

vingersmilies

Het is even geleden dat ik weer in de pen ben geklommen voor een nieuwsbrief. Dat is trouwens letterlijk hoor: ik schrijf mijn nieuwsbrief altijd met vulpen op papier in een kladversie. De week voordat ik het opschrijf ben ik op zoek naar een thema, dan borrelt het nog een paar dagen in mijn hoofd en dan schrijf ik de nieuwsbrief in een keer uit op papier.

De reden dat het even geduurd heeft is: ik heb het lekker druk! Ik heb op dit moment een aantal grotere opdrachten lopen en dan merk ik dat ik “volzit”.

Om in balans te blijven moet ik dan van mezelf keuzes maken en dan stel ik een aantal dingen uit. Dat vind ik wel super moeilijk hoor en al die uitgestelde klussen blijven ook echt in mijn hoofd zitten.
Dan lig ik in bed en dan plopt er weer zo’n uitgestelde klus omhoog: “oh ja, de nieuwsbrief, die moet ik ook nog doen, wanneer?, ik moet het ook niet te lang uitstellen hoor. Oh ja, ik moet ook eerst nog alle nieuwe visitekaartjes invoeren in Mailchimp, ik heb ook nog geen thema……..”etc.

Zodra ik me van al die gedachten bewust wordt, dan pas kan ik er weer even “uitstappen”. Dan glimlach ik en begin rustig in- en uit te ademen. Ik observeer de drukte in mijn hoofd en laat alle drukte voor wat het is. Dan wordt het rustiger in mijn hoofd en slaap ik weer in.

En dat thema? Na al die jaren weet ik dat dat ook elke keer wel weer goed komt 😉

Ik las laatst  het boek: de 7 sleutels tot geluk van Deepak  Chopra en de volgende passage op pagina 103 sprak me aan:

Ik omarm dat wat is, en ik doe geen beroep op dat wat was of dat wat zou kunnen zijn. Dat wat is plaatst me in het tegenwoordige moment. Het werpt alle bezorgdheid en verwachting van me af. Door me alleen te concentreren op de dingen die voor me liggen, heb ik een nieuw denkkader dat meer ontspannen en een stuk inschikkelijker is.

Ik zal mezelf tot de orde roepen zodra ik merk dat ik afgeleid ben. Ik ben niet de rusteloosheid van mijn actieve geest. Ik ben niet het verhaal dat mijn geest me constant vertelt. Ik ben niet mijn herinneringen en evenmin mijn toekomstdromen. Ik ben het onbeweeglijke stiltepunt, nu en voor altijd. Zodra ik niet meer ben afgeleid, ben ik innerlijk aandachtig. Hier en nu besteed ik aandacht aan het tegenwoordige moment en de volheid die het omvat.
Ik zal het huidige moment scheiden van de tegenwoordige situatie. Elke situatie komt op en zakt weer weg. Dingen veranderen maar ik blijf. Als een stressvolle situatie blijft aanhouden, zal ik een rustige plaats zoeken om me weer samen te pakken.

Wat me vooral aanspreekt, is het keuzemoment. Je kunt dat wat er is omarmen. Je kiest ervoor om daar geen oordeel over te hebben. Je maakt er geen heel verhaal van in je hoofd. Het is zoals het is.

Als je weer eens meegezogen wordt in alle gedachten en emoties, kun je er ook voor kiezen om dit niet te doen. Je kunt weer omarmen en observeren. Het klinkt mooi en simpel toch?

Dit lukt pas als je je ervan bewust bent hè? Nou dat is heel veel oefenen kan ik je wel zeggen. Ik oefen al 5 jaar met wisselend succes. Wat mij wel altijd helpt is vaste momenten op een dag nemen waarbij is met volledige aandacht ( mindful) mijn handelingen verricht. Dit noem ik altijd meditatie in beweging. ’s Ochtends eet ik mijn ontbijt mindful op. Nou ja, ik probeer in ieder geval de eerste 3 happen heel mindful te eten. Ik probeer dan mijn aandacht alleen bij het kauwen en proeven te houden. Tandenpoetsen is ook zo’n mooi moment.

Tip 1: meditatie in beweging:
Kies een aantal handelingen uit die je voortaan met je volledige aandacht gaat doen. Wanneer je merkt dat je weer aan andere dingen denkt, kom dan consequent met je aandacht terug naar de handeling die je aan het doen bent. In het begin helpt het enorm om jezelf ondertiteling te geven. Ik poets nu mijn kies rechts achter…….

Tip 2: stiltemomenten
Creëer elke dag een moment van stilte. Ga rustig zitten zonder enige afleiding, ook geen muziek. Wees je alleen bewust van je gedachten en gevoelens. Oordeel niet, observeer alleen. Probeer dit minimaal 5 minuten vol te houden.

Tip 3: de mindfullnes bell:
Dit is een programmaatje dat ik 5 jaar geleden al op mijn pc geïnstalleerd heb. Je krijgt afhankelijk van hoe jij hem instelt elk kwartier, uur of random een mooie klankschaal te horen. Zodra je die hoort stop je even met wat je aan het doen bent en adem je rustig 3 keer in en uit.

Je kunt dit programma vinden via google: mindfullnes bell

Al deze tips helpen je in het bewust worden van jezelf zodat je dat keuzemoment kunt pakken zoals Deepak Chopra beschrijft.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.