Mindfullnes en de automatische piloot

Hoe je via  je ademhaling meer mindfull kunt zijn.

Wie kent hem/haar niet? Onze automatische piloot. Tijdens het werk-woonverkeer sta je ineens voor je huisdeur en besef je, dat je het laatste stuk van de rit op de automatische piloot hebt afgelegd 😉 Je eet je avondeten en je bord is leeg, terwijl je eigenlijk niet echt geproefd hebt wat je in je mond stopte. Heel veel dagelijks terugkerende handelingen doen we op onze automatische piloot. We hebben deze handeling zo vaak gedaan, ons brein kan dit geheel zelfstandig en we hoeven onze bewuste aandacht er niet meer bij te houden. Op zich is dit van groot nut aangezien we anders elke dag veel tijd en energie kwijt zouden zijn met onze dagelijkse handelingen. De automatische piloot zorgt ervoor dat je je aandacht en energie op iets anders kunt richten. Alleen hoe vaak ben je met je bewuste aandacht eigenlijk aanwezig? Wat nou als al je dagen min of meer hetzelfde eruit zien. Met hoeveel bewuste aandacht beleef je dan nog jouw werkzaamheden?

Ik probeer al jaren meer mindfullnes in mijn leven te brengen. Daar ben ik elke dag in meerdere of mindere mate mee bezig. Je zou dan denken dat mindfullnes inmiddels wel geautomatiseerd zou zijn in mijn brein. Mijn ervaring is echter je bent óf mindful óf je staat op de automatische piloot. Ik geloof niet dat er een tussenvorm is 😉 Ik heb hem in ieder geval niet. Waarbij het zoveel makkelijker is om op mijn automatische piloot te staan. Dat gebeurt geheel vanzelf. Mindfullnes vraagt elke keer weer opnieuw van mij een bewuste actie. Ik moet me elke keer weer herinneren dat ik de dingen graag met volledige aandacht wil doen. Eén ding per keer, zowel bewust van mijn lichaam als van mijn geest. Dus tandenpoetsen is heel bewust tandenpoetsen en niet zodra ik die tandenborstel in mijn mond steek helemaal wegdwalen in mijn gedachten. Totdat het signaaltje van mijn elektrische tandenborstel me laat weten dat ik weer 2 minuten volledig afwezig en me niet bewust van mijn lichaam was. Dit gebeurt me bijna elke avond opnieuw!!

Wat me gelukkig wel lukt is om heel vaak op een dag me even bewust te worden van mijn ademhaling. Want mijn ademhaling is mijn directe ingang tot mindfull zijn. Dan ben ik meteen weer met mijn volledige aandacht bij dat wat ik aan het doen ben en is de automatische piloot weer even uitgeschakeld 😉

In deze blog geef ik je wat tips om op verschillende manieren via je ademhaling weer je automatische piloot stop te zetten.

Tip 1: koppel je ademhaling aan vaste handelingen en/of geluiden:

Gedurende de gehele dag heb ik diverse handelingen en geluiden waarbij ik weer even terugga naar mijn ademhaling. Ik adem dan drie keer rustig in en uit en ben dan volledig in het hier en nu.

Bijvoorbeeld: Zodra de wekker gaat, wanneer de klok slaat in mijn huiskamer. Bij kerkklokken, sirenes van politie en/of brandweer, ambulances, mijn mindfullnes-bel op de pc, alle geluidjes van mijn en andermans mobiel, bij het wachten voor een rood stoplicht, wanneer ik op mijn fiets stap. Wanneer ik buiten ga wandelen, vogelgeluiden, het geblaf van de hond van de buren. Voordat ik de computer aanzet. Voordat ik een gesprek inga, zodra de telefoon gaat etc. etc.

Tip 2: ademhalingsmeditatie

Wanneer je je even bewust bent van je ademhaling kun je mooi de volgende ademhalingsoefening doen van Davidji: De 16 seconden techniek

Je ademt in door je neus, terwijl je in gedachten kalm tot vier telt. Dan houd je je adem vier seconden vast. Daarna adem je rustig uit, ook nu tel je tot vier. Vervolgens adem je opnieuw vier seconden niet. Je kunt dit een aantal ronden doen maar ook na één rondje gebeurt er al veel. Het remt stresshormonen, geeft lichaam en geest een seintje om te ontspannen en de extra zuurstof maakt je hoofd helder ( bron: happinez nr. 7 2016)

Tip 3: zet de wekker

Mijn grootste dagelijkse uitdaging is mijn mail. Natuurlijk begin ik vol goede moed, ben nog heel bewust aan het ademen bij het lezen van mijn eerste ingekomen mailtje en dan ineens is het 1,5 uur later……Heb ik een stijve nek en pijnlijke schouderspieren en ben ik weer gefrustreerd omdat ik zo volledig opgeslokt ben geweest door mijn email! Tegenwoordig zet ik voordat ik mijn laptop opstart, een wekker. Elke 45 minuten neem ik een pauze. Zodra de wekker gaat laat ik even alles uit mijn handen vallen. Ga ik eerst weer drie keer in- en uitademen. Loop ik even rond, ga een klein klusje doen, met aandacht wat te drinken pakken en opdrinken etc. Daarna volgt er weer een blok van 45 minuten. Voor mij werkt dit perfect.

 

Vergelijkbare tips leer je tijdens mijn workshop: “in drie stappen van chaos naar rust”  bij Bureau Greven in de Franse Kerkstraat in Voorburg. Van 19.00 uur tot uiterlijk 22.00 uur. Kosten zijn € 65,-  Klik hier voor data en meer info over  de inhoud van deze workshop.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.