Mindfulness in je dagelijkse leven

paddestoelen

Mijn boekenplank staat vol met boeken over balans vinden/houden/zoeken tussen werk en privé. Gelukkig voor mij, is dit onderwerp al jaren hot en zijn er vele interessante boeken over dit onderwerp te vinden. Eens in de zoveel tijd herlees ik weer een boek. Op dit moment ben ik het boek: Haal meer uit je leven met mindfulness van Marisa Garau, aan het lezen.

Dit boek stamt uit 2007, dat is zo’n beetje het begin van de mindfulness-hype. Dit was mijn eerste kennismaking met mindfulness en ik was meteen verliefd. Marisa beschrijft in dit boek haar worsteling van flink overspannen zijn en dan langzaamaan de controle weer terugkrijgen door middel van mindfulness. Ze is heel praktisch en direct en daarnaast durft ze jou als lezer ook lekker te confronteren. Kortom een vrouw naar mijn hart! 😉

Ze vergelijkt ons in dit boek met een muis die in een bak leeft. Die bak bevindt zich in een laboratorium. De muis is de hele tijd druk met het rennen in een molentje, met het zoeken naar voedsel in het zaagsel, wassen, nest bouwen etc. De observator van het laboratorium observeert de bezigheden van deze muis. Marisa zegt dat wij als die muis zijn. Onze hele wereld is de bak, daarbinnen gebeurt alles. We zijn de hele tijd bezig met druk zijn, met de dagelijkse bezigheden, het tegenkomen en oplossen van problemen, eten, drinken, slapen, poetsen etc.

De observator is de mindfulness, die zorgt ervoor dat je wereld groter wordt dan die bak, dat je in staat bent om over de rand te kijken en je leven meer in balans te brengen. Confronterend hè? Maar tegelijkertijd ook een heel treffend beeld.

Nu ik dit weer gelezen heb ben ik me natuurlijk weer super bewust van mijn eigen bak ;-).  Ik probeer dus nu af en toe even over het randje te kijken.

Dat over het randje kijken probeer ik te doen op momenten die ik op de automatische piloot doorbreng. Vorige week bijvoorbeeld had ik voldoende tijd tussen twee afspraken staan (ja, zowaar!). Het was lekker weer en ik besloot om eens te gaan lopen in plaats van te fietsen. Ik probeerde om rustig en bewust te lopen en te genieten van het zonnetje. Ik keek iedereen glimlachend aan, maar er waren slechts enkelen die ook echt terugkeken. Bijna iedereen was vooral heel druk om zich te verplaatsen. De enkeling die wel terugkeek glimlachte in antwoord op mijn glimlach. Daar word ik altijd even blij van.

Op een gegeven moment hoor ik achter me twee hoge stemmetjes: “dag mevrouw, dag mijnheer, dag mevrouw met twee kindjes…….”
Achter bij hun opa op de fiets zitten twee meisjes van ongeveer 3 à 4 jaar. Ze begroeten iedereen met bovenstaande groet en zwaaien vrolijk. Iedereen die begroet werd door dit tweetal stond even stil, glimlachte en zwaaide terug. Prachtig om te zien.
Dat is dan ook meteen mijn eerste tip.

Tip 1:
Verras jezelf en doe iets anders op het  moment dat je normaal op de automatische piloot gaat. Doe dit vervolgens met al je aandacht en geniet ervan.

Tip 2:
Doe de drie-minuten-time-out
Sinds ik het boek van Marisa heb gelezen, doe ik deze oefening tijdens elke workshop die ik geef. Ook tijdens individuele gesprekken leer ik deze oefening aan de vrouwen die ik coach:

Ga zitten op een rechte stoel, zet je voeten naast elkaar op de grond. Leg je handen ontspannen in je schoot. Sluit je ogen en volg je ademhaling. Je verandert niets, je observeert alleen maar:
Vervolgens stel je jezelf de vraag:
1 Wat ervaar ik op dit moment? Je oordeelt niet, je observeert alleen maar. Blijf gewoon rustig ademhalen.

Dan stel je jezelf de volgende vraag:
2 Welke gedachten en gevoelens heb ik op dit moment? Weer oordeel je niet, je observeert alleen maar en je ademt rustig in en uit.

Tot slot de laatste vraag:
3 Wat zijn mijn innerlijke gewaarwordingen? Ook nu oordeel je niet, je observeert en ademt door.
Dan doe je je ogen open, je rekt je wat uit en dan ben je drie minuten verder.

Deze oefening zorgt ervoor dat je jezelf helemaal bewust wordt van wat er zich in je afspeelt. Doe je dit iedere dag een keer, dan helpt dit ontzettend goed om jezelf én beter te leren kennen én je kunt dan voorzichtig wat stapjes zetten om anders/beter voor jezelf te zorgen.

Heel veel plezier met oefenen en met het kijken over de rand van je bak.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.